Openingstijden: woensdag t/m zondag van 13:00 - 16:30 uur

Boek en schenkingen voor Petershuis

by admin

Museum Het Petershuis is aangenaam verrast door een genereus initiatief van oud-drukker en uitgever Paul Janssen en Sjang Noy, eigenaar van Printmarkt. Zij gaan een boek uitbrengen waarvan de opbrengst bestemd is voor het Gennepse museum. Twee medewerkers van het Petershuis schonken ieder een stuk ter aanvulling van de collectie.

De succesvolle expositie over de geschiedenis van de Noord Brabants Duitsche Spoorwegmaatschappij (NBDS) eind 2023 in museum Het Petershuis in Gennep was voor Paul Janssen aanleiding in de archieven te duiken.

Omstreeks 1965/66 tot 1971 of ’72 publiceerde de Maas en Niersbode een feuilleton over de historie van het Duits lijntje zoals de NBDS in het Gennepse genoemd wordt. In 1972 nam Paul de drukkerij over van zijn vader. Het feuilleton over de NBDS is in die overgangstijd in boekvorm uitgegeven, inclusief onbedoelde misdruksels en miszettingen zoals twee lettertypes.

De oud drukker en de hedendaagse drukker sloegen de handen ineen: Janssen en Noy geven het boek opnieuw uit onder de titel ‘Gennep en de Noord-Brabants Duitse Spoorweg Mij, een brok oude spoorwegromantiek’. Sjang Noy drukt het boek belangeloos en de opbrengst is bestemd voor het museum. In het laatste kwartaal van dit jaar verschijnt het boek in een genummerde oplage van honderd exemplaren bij het museum.

Feuilleton en correspondentie

Schrijver van het feuilleton is Harrie Donker, in 1895 in Gennep geboren. Hij is ook bekend van het Vitesselied voor de plaatselijke voetbalclub. Donker was een hartstochtelijk amateurhistoricus. Over het feuilleton in de Maas en Niersbode voerde hij een uitgebreide correspondentie met de vader van Paul Janssen die destijds nog de directeur van Janssen Pers was. Ook de correspondentie wordt in de heruitgave opgenomen.

Schenkingen

Naast het boek dat eind dit jaar verschijnt, ontving het museum van twee medewerkers een schenking voor de collectie. Heinz Beumeler schonk enkele zeldzame Märklin treinmodellen ter aanvulling op de treinencollectie die op de tweede verdieping deel uitmaakt van de vaste NBDS-expositie.

Manuela van Arensbergen schonk een ets van Kees Rosenboom waarop de achterkant van de protestantse kerk van Gennep en het stadhuis zijn afgebeeld.