Pot d’Or-collectie in Petershuis

by admin

Keramiekcollectie Petershuis uitgebreid met royale bruikleen

De toch al prachtige keramiekcollectie van museum het Petershuis in Gennep is uitgebreid met een prachtige collectie die bekend staat als de collectie Pot d’Or. Het museum ontvangt deze collectie in permanente bruikleen van het Noord Limburgs Pottenbakkerscollectief. Voorheen werd deze collectie tentoongesteld in de Milsbeekse pottenbakkerij De Olde Kruyk.

Sinds jaar en dag organiseert het Noord Limburgs Pottenbakkerscollectief het internationaal vermaarde evenement ‘Keramisto’. Talloze collega’s uit Europa en ver daarbuiten nemen hier ieder jaar aan deel. Deze keramisten kennen ieder jaar een prijs toe aan een collega die het beste en innovatiefste werk toont. Van deze winnaar wordt dan een stuk aangekocht ter waarde van €400. Dat werk belandt vervolgens in de collectie Pot d’Or. In de afgelopen 20 jaar is deze collectie opgebouwd en, aangevuld met enkele andere interessante aankopen ontvangt het Petershuis nu 27 nieuwe werken voor de keramiekcollectie. Daarmee breidt de collectie van Het Petershuis zich aanzienlijk uit en is dankzij deze permanente bruikleen in staat een nog completer beeld te tonen van wat er op keramisch vakgebied in de afgelopen jaren tot stand is gekomen.

De onlangs afgeronde renovatie van het museum was voor het collectief het juiste moment om de collectie over te dragen. Het Noord Limburgs Pottenbakkerscollectief zegt naar aanleiding van de overdracht: “Als collectief en organisatie van het, na 35 jaar, nog steeds drukbezochte Keramisto, zijn we trots op dit regionale podium dat het werk van zoveel keramisten kan tonen. Een waardering van het heden dat verankerd ligt in de geschiedenis van de streek.”

Het Gennepse museum dat hoeder is van de rijke geschiedenis van Gennep waaronder ook de aloude historie van het ‘potten bakken’ in deze regio is verguld en trots met de permanente bruikleen. De volledige collectie zal niet direct in zijn geheel te zien zijn. Delen eruit worden geëxposeerd op momenten die passen in de tentoonstellingsagenda. De collectie komt ook beschikbaar voor bruikleen aan andere musea.

Bijschrift bij foto:

Guul Jacobs en Fransje van Keulen namens het NLPC geflankeerd door secretaris Karel Bruinsma, voorzitter Anke Sonnemans en Wilma Frederix en Jan Wessels, beiden lid van de werkgroep behoud & beheer, met een deel van de collectie Pot d’Or