MUSEUMWINKEL IN HET PETERSHUIS

Museum Het Petershuis heeft een bescheiden winkeltje. Maar voor de liefhebber van onze lokale en regionale cultuur zijn er leuke cadeaus en hebbedingetjes te koop. Zoek je een leuk presentje? Een boek, een sieraad of gewoon een gezellige ansichtkaart? Hieronder een paar voorbeelden:

BOEKEN

DE ONVOLTOOIDE REIS ; van kinderboekenschrijver Gerard Sonnemans en geïllustreerd door Karline Linsen | 12,50 | 3e boek in een historische reeks, uitgegeven in samenwerking met de gemeente Gennep.

De onvoltooide reis gaat over de komst van de Molukse gemeenschap naar Gennep in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. In 2021 is het 70 jaar geleden dat de Molukkers naar Gennep kwamen. Schrijver Gerard Sonnemans: “Het onderwerp voor het derde boek was dan ook al snel duidelijk. Ik ben dankbaar voor de openhartigheid en het enthousiasme van de Gennepse Molukkers, die me hebben geholpen om het verhaal goed op papier te krijgen. Zonder hen was het me niet gelukt het boek te schrijven.”

Het boek maakt deel uit van een reeks historische boeken over Gennep. Ze zijn geschreven voor kinderen van ongeveer 9 tot 14 jaar. Meer informatie over de kinderboekenreeks is te vinden op www.visitgennep.nl/kinderboeken.

GROOT GENNEP  | IN KLEIN BESTEK; Gedichtenbundel van stadsdichter Piet Tunnesen en geïllustreerd met foto’s van Gennepenaar Ruud Geraeds. Bij Museum Het Petershuis verkrijgbaar voor  € 10 .   De auteur van deze bundel is een bekende verschijning tijdens bijzondere gelegenheden en evenementen in Gennep, zoals het jubileum in 2017 van het 400 jaar oude stadhuis. (Zie ook HIER)

ZOVER HET OOG REIKT; Kunstboek over de Gennepse kunstenaar Jurriën Dibbets (1945-2016) | Geschreven en samengesteld door Kees Schafrat | Vormgeving: Martien Frijns | Speciale prijs: €12,50 | ISBN 978-90-828850-0-2 (Zie ook HIER)

RIDDER OF MONNIK? ; van kinderboekenschrijver Gerard Sonnemans | 7.95 (in combinatie met de bronzen herdenkingspenning [zie hieronder] voor de speciale prijs van €10,-) | 1e boek in een historische reeks, uitgegeven in samenwerking met de gemeente Gennep.

Norbert wil niets liever dan ridder worden. Maar daar denkt zijn vader Herbert van Gennep anders over. Herberts andere zonen zijn al in opleiding tot ridder. Voor Norbert heeft hij een plek in een klooster geregeld, net zoals zijn beroemde oom Norbertus. Norberts wereld stort in. Hij wil helemaal geen monnik worden! Dat vindt hij stom. Hij zal zijn vader wel eens laten zien dat hij een echte ridder is.

STERRENKIND ; van kinderboekenschrijver Gerard Sonnemans en Karline Linsen | 9.95 | 2e boek in een historische reeks, uitgegeven in samenwerking met de gemeente Gennep.

Door de ogen van het meisje Maria wordt de lezer meegenomen in het korte leven van de Joodse Selly Andriesse; een Genneps meisje dat aan de Markt woonde. Er kon dit jaar (2020), 75 jaar na de bevrijding, geen ander thema gekozen worden dan Gennep in de Tweede Wereldoorlog. Waarom Selly een Sterrrenkind was? Was dat omdat ze altijd vrolijk was, vol leven en een echte vriendin?

MUNTEN

BRONZEN HERDENKINGSPENNING,  MET BEELTENIS VAN DE H. NORBERTUS, in 1978 uitgebracht door de Rabo-bank Gennep ter gelegenheid van de 300-jarige herdenking van de Vrede van Nijmegen. In Museum Het Petershuis verkrijgbaar voor €2,50 (beperkte voorraad).

(Zie ook HIER)